RESSENYES HISTÒRIQUES
La farmàcia va obrir les portes al
públic el dia 20 de maig de 1908. La premsa de l’època anunciava la seva
inauguració amb extensos articles on es detallava minuciosament tota la seva
decoració i els industrials que hi varen participar, tots ells dirigits per l’arquitecte
Rafael Masó Valentí, que va projectar la reforma d'aquest local l'any 1907 per
encàrrec del seu germà, el farmacèutic Joan Masó. El diari La Lucha deia
en l’edició d’aquell dia: “Esta mañana ha quedado abierta al público, la farmàcia
que los Sres don Juan Masó y don Luis de Puig han establecido en la calle de la
Plateria, en esta Ciudad”. En termes semblant es pronunciava un dia més tard el
Diario de Gerona, de avisos y noticias que
qualificava la farmàcia com “la major obra artística de edificación moderna
con que hoy cuenta nuestra Ciudad”.
Entre els dies 10 i 13 de desembre
de 1914 la farmàcia es traspassa al farmacèutic Manuel Almeda. Sabem que és així
degut a que el dia 10 de desembre surt anunciada al Diario de Gerona, de avisos
y noticias com a “Farmacia de Juan
Masó” i el dia 13 en el mateix diari apareix com a “Farmacia Almeda”.
L’any 1935 Emili Saguer adquireix
la farmàcia. El Diari de Girona d’avisos i notícies es fa ressó de la
notícia en l’edició del 17 de juliol de 1935. “Han estat oberts al públic la
Farmàcia i Laboratori de Emili Saguer i Canal, carrer de l’Argenteria, número
29, de Girona. A l’obrir tal oficina, el titular de la mateixa abans de tot
saluda els seus companys i després el públic en general. Els industrials que
han treballat en la mateixa ho han fet amb tota mestria, sota la direcció del jove
Arquitecte senyor Josep Claret”. Claret va reformar la façana de la farmàcia
amb una estètica d’influències racionalistes.
El 1984 la farmàcia passa al seu fill Lluís Saguer Noguera, actual titular, que té cura dels elements patrimonials existents de l’interior.
ELEMENTS D'INTERÈS
L’establiment ocupa els baixos d’un
edifici entre mitgeres situat actualment al número 29 del carrer Argenteria.
La farmàcia d’estètica modernista fou
projectada per l’arquitecte Rafael Masó Valentí per encàrrec del seu germà, el
farmacèutic Joan Masó. El vincle familiar va permetre una gran llibertat que es
va veure traduïda en la creació d'una obra d'art total que tenia en compte cada
detall.
Disposa d’elements tangibles d’interès
patrimonial tant a l’exterior com a l’interior.
La façana original fou reformada completament l’any 1935,
però la crònica publicada al Diario de Gerona de avisos y noticias del
21 de maig de 1908, un dia després de ser inaugurada, en fa una detallada
descripció. “La fachada de la Farmacia es de una originalidad singular. Sobre
un zócalo de cerámica (terriça fumada) protegido en su base por un enrejado de Hierro
forjado, se levanta el frontis, de azulejo azul gris encuadrado por un friso
también de cerámica, con una guirnalda de malva decorada. En la parte superior de
la fachada, á la derecha se destaca el sello de la casa, y á la izquierda,
sostenidas con severo soporte de hierro, hay tres ánforas con rosales
naturales, en las que se lee Mals y remeys son en la térra. El rótulo,
que cae dentro del arco de la puerta, es una bella vidriera de color encuadrada
en artístico marco de hierro forjado con unas guirnaldas de malvas del mismo metal.
Las puertas plegadas ocultamente son rejas de tegido metálico, que permiten ver
el interior del local después de cerradas”.
El 1935
sota la direcció del jove arquitecte Josep Claret Rubira es realitza una reforma
de la façana de la farmàcia amb una estètica d’influències racionalistes que
encara es manté.
Es tracta d’una estructura decorativa de marbre d’un to
marronós aplacada a la façana formant un gran portal amb llinda recta amb la
paraula FARMACIA, realitzada amb lletres sobreposades amb la tipografia futura és
un clar element identificador de l'estètica dels anys 30 . Conforma una zona de
vestíbul amb la porta vidriera original al centre flanquejada per dos aparadors
laterals amb vidre corb muntats sobre un sòcol de marbre negre fins a mitja
alçada, deixant entreveure la part superior de l’antiga estructura de fusta que
formava part de la portalada original amb peces de vidre bisellat i amb dos
vidres catedrals de color groc emmarcats a cada extrem.
Pel que fa a l'interior, és on millor podem apreciar el gaudinisme de joventut de Masó. A la sala de vendes podem diferenciar dues zones separades per un arc escarser de pedra buixardada sustentat per dues mènsules també de pedra decorades amb motius florals de forja. En aquest primer àmbit destaca el revestiment de parets i sostre decorats amb ceràmica blanca de La Bisbal. A les dues parets laterals hi ha trobem un moble de prestatgeries de ferro forjat per a la col.locació de pots de medicaments, també dissenyats per Masó. El conjunt -realitzat amb forja i rematat amb ceràmica blanca a la part superior- està format per dos mòduls grans als extrems i un de més estret i menys llarg al mig, sota del qual hi ha un petit banc de fusta i forja fixat a la paret. La mateixa tipologia de banc envolta la paret de darrera la porta d’accés. Un altre element remarcable és làmpada del sostre, feta amb trencadís i amb elements de forja, de la qual inicialment penjava un globus de vidre blau molt treballat que ja no es conserva.
En el segon àmbit, un taulell de marbre gris amb barana
perimetral de forja muntat sobre una treballada estructura també de ferro
forjat separa la part destinada al públic de la reservada al farmacèutic. Més enrere
hi ha dues taules de treball que conserven el protectors perimetrals realitzats
amb marc de forja i vidre catedral de color groc amb el seu llum de peu.
Aquestes taules estan amb enllaçades amb
dos armaris de fusta amb caixos a la part baixa i prestatgeries a la part superior.
Un altre d'aquests mobles, de dos cossos el trobem al fons. Sobre aquest darrer
hi havia inicialment un retaule amb les imatges de Sant Cosme i Sant Damià, del
qual avui només se'n veu un esbós.
Per dur a terme la creació
del mobiliari va comptar amb la col·laboració de nombrosos artesans entre els quals
destaquen el serraller Nonici Cadenas, el ceramista Joan Corominas i l’ebanista
Felip Vilaró.
