Planelles Donat

Portal de l'Àngel 25 | BARCELONA | Ciutat Vella | 08002 | Tel. 93 317 34 39
Activitat: Torroneria
Catalogació: Establiment històric
Estat: Obert

Empresa familiar dedicada a la fabricació i venda de torrons, dolços, gelats i orxates al centre de Barcelona. Sorgeix de la unió, l’any 1954, de dues famílies xixonenques de llarga tradició torronaire, els Planelles i els Donat.

1850

La Fira de Productes Nadalencs

Els avantpassats dels Planelles ja prenien part el 1850 en la Fira de Productes Nadalencs que se celebrava a la plaça Reial i a la Rambla venent torrons. Tenien la parada sota els arcs de la plaça. El 1868, l’Ajuntament va abolir la fira perquè s’acostava l’Exposició del 1888 i no es volia donar una imatge antiquada de la ciutat.

1887

De la Fira als portals de les cases

El 1868 es va prohibir la fira al carrer i es van situar les parades als portals de les cases. El fet de no poder tenir un espai al carrer ni una botiga per a tot l’any va popularitzar aquesta opció entre els torronaires de la ciutat. Amb el pas del temps ha esdevingut tradicional, a la ciutat de Barcelona, comprar els torrons als portals. Els Planelles van anar al carrer de Cucurulla, 9, on encara són. El 1894, Isidre Nonell va fer un dibuix de la botiga del carrer de Cucurulla. En aquells temps només venien torrons des de Tots Sants fins a la Candelera. Ara en venen tot l’any.

1920

Antoni Donat s’independitza

Als anys vint, Antoni Donat, que sempre havia treballat per a altres, s’independitza al carrer de Trafalgar i crea els torrons d’Antoni Donat. En un primer moment es va instal·lar en el número 2, però, a causa de la segona exposició de la ciutat de Barcelona, l’any 1929 es va enderrocar la cantonada de Trafalgar amb Jonqueres i s’hi va construir un nou edifici.

1929

Antoni Donat s’estableix al Portal de l’Àngel, 25

L’any 1929, Antoni Donat comença a fer les dues activitats de torrons i gelats a l’estiu al portal del número 25, però, abans, amb el seu pare, José Donat, ja es dedicaven a vendre torrons i van estar durant anys al carrer del Carme. Ells eren torronaires i la temporada d’estiu la feien en altres localitats d’Espanya col·laborant amb negocis d’altres persones.

1954

S’uneixen les dues famílies

El 1954 s’uneixen les famílies i els negocis per donar pas a l’empresa Planelles Donat que avui coneixem. Empresa familiar dedicada a la fabricació i venda de torrons, dolços, gelats i orxates al centre de Barcelona. Sorgeix de la unió, l’any 1954, de dues famílies xixonenques de llarga tradició torronaire, els Planelles i els Donat.